2011-10-03

om att gå i trappor och genom dörrar

Jag försöker minsann tänka på uppgiften och lista olika sätt, men jag blir hela tiden avbruten av mig själv!
Såhär har det låtit:
Olika sätt att gå genom en dörr ...
Man kan dansa genom den! Hm. Vilka danser skulle lämpa sig bäst? Ringdans förstås, genom tusen olika dörrar. Stepp, jazz, balett naturligtvis; break och locking utan problem. (Och här någonstans har uppgiften plötsligt kommit att handla om hur många olika danser jag kan räkna upp ...) Pardanser skulle vara klurigare men klart genomförbart; och förresten beror det ju på hur bred dörren är -

- hur bred är dörren?
Kyrkportsbred eller dockhusliten?
Genom en dörr i ett dockhus kan jag inte gå alls ... utom med ögonen.
Är att se igenom en öppen dörr ett sätt att gå igenom den?

Jag föredrar trappor för i trappor kan man gå två samtidigt, eller fler ändå, och ha roligare. Gå i trappor och skratta. Men sedan tänker jag på den där gången hemma hos en person när vi möttes i en dörr och - ja. Det kan allt vara trevligt att mötas i en dörr också. Svårare att mötas i en trappa. Om den ena kommer uppifrån och den andra nerifrån. Då hamnar man på olika nivå.

I trappan kan man gå klättra ramla springa jogga hoppa hoppsastega krypa åla halta vara på väg upp på väg ned på väg tillbaka bli andfådd uppspelt upprymd halka och ramla gå på händer (inte jag men min viktor kan säkert)

man kan stanna och vila på varje trappsteg

stanna och äta några godisbitar

titta på utsikten

Ett sätt att gå i trappor är att stanna och titta på utsikten.

stanna och hångla och sedan gå i trappor

gå baklänges gå jättejättelångsamt

En gång träffades Robin och jag på Kungsportsplatsen och promenerade tillsammans en bit, och när vi kommit upp till Valand bestämde vi oss för att gå så långsamt vi kunde upp till Stadsbiblioteket. Alltså så långsamt som det är möjligt att röra sig utan att hela stå still. Bara för att se vad som hände. Det var fascinerande. Folk tittade, jäktade, undrade, stirrade och vi bara pratade som vanligt och gick väldigt, väldigt långsamt.

Allt i det offentliga rummet som inte är "som vanligt". Då reagerar folk med sina stirrningar.

Nästa gång kanske krypa uppför Konstmuseets trappor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar